söndag 16 mars 2008

Vi kan vara olika och samtidigt respektera varandra. "del 2"

Ja, det är härligt med nya perspektiv, men ibland blir jag lite trött av att komma i konflikt med andra, mötas med personangrepp av andra eller mötas med starkt motstånd bara för att jag visar upp en annan sida/åsikt.. Det är ledsamt när det känns som det uppstår en klyfta i en relation pga att parterna har skilda åsikter.. Ibland blir jag ledsen när det inte går att mötas genom olikheter. Det är så många som väljer att fly eller som blir arga och frustrerade för att de inte får medhåll i sin åsikt. Det är så många som går från sak till person då de kritiserar..Tror helt enkelt att jag är lite trött på de många klyftor som finns i vårt samhälle.. Längtar efter mer närhet, öppenhet och medmänsklighet.. Alla möten är av betydelse för mig.. Jag längtar samtidigt efter mer harmoni och balans.. Det är avslappnande och läkande med stillhet och enkelhet vid sidan av utveckling och gemenskap.. Därför tycker jag att en sådan här blogg är betydelsefull.. Om man inte är intresserad av nya perspektiv så behöver man ju inte vistas här samtidigt som utrymmet finns till för dom som vill.. Jag vill föra respektfulla dialoger och uppfattas som en medmänniska framför att "strida" och "försvara mig". Det kanske inte är möjligt att "bli älskad av alla", men jag önskar och tror att vi är på väg mot att ge mer uttryck för kärlek i vår värld och därmed i våra relationer. Hoppas att vi i framtiden vågar visa mer av oss själva för att vi vet att vi är värdefulla och älskade precis som vi är. Hoppas att olikheter ses som resurser framför hot.. Önskar att fler vill leva i sunda relationer där det finns en avsaknad av krav och förväntningar..

2 kommentarer:

Just a Fair-y sa...

Det är verkligen inte lätt, det här med möten med människor. Men jag försöker ta fasta på det som Lou Rossling sade, att det gäller att "mata den rätta vargen" inom sig, den som består av medmänsklighet och kärlek. I stället för den som består av förakt, avund och missunnsamhet. Sådana vargar är det alltför många som göder inom sig, och då tar de så småningom över hela människan...

Lyckan sa...

tack för inlägget!:) "den rätta vargen" kallar jag för "giraffen" ;). Har du hört talas om giraffspråket? Det känns som det du är inne på.. Sägs att giraffen har två hjärtan..