fredag 14 mars 2008

Påverkan

Många vill inte veta..ni vill förbli omedvetna om ett och annat..ni tror att ni är lyckliga så länge ni är omedvetna.. Ni tycker att ni mår bäst av att inte veta allt och jag tycker att det ligger något i det. Ibland vill/behöver jag också stänga av. Det finns ju gränser! -Fast ändå finns det inga egentliga gränser. Men vi vill gärna tänka och tro att vi sätter en gräns för vårt medvetande. Vi vill gärna tro att vi kan styra det..och var och en vill gärna tro att han/hon avgör var han/hennes gräns går..Jag hör ofta människor säga saker som:”-jag vill inte veta, jag har det bra som jag har det” eller:-”varför försöka påverka något man ändå inte kan påverka” , -”jag har inte ont av det jag inte vet” osv..
Jag vet egentligen inte vad dom vill säga med dessa ord, men: En del saker är det omöjligt att gå oberörd ur. Vissa saker påverkar mig på ett eller annat sätt oavsett om jag vill bli påverkad eller inte. Andra saker “kommer ikapp mig”.
Vissa saker kan jag inte påverka utan att jag helt enkelt först måste lära mig att acceptera situationen som den är. Sedan kanske det går att gå vidare.. Det mesta går att påverka medans långt ifrån allt går att påverka medvetet.. Men det finns för det mesta en ström av energi som flödar in i oss och ut från oss..Allt är en helhet. Vi är ett med universum. Vi består helt och hållet av energi. Allt består av energi. Alla materia och alla atomer består i grunden av ren energi. Tankarna består också i grunden av energi. Energin tar bara olika form. Men allt hänger samman så det är klart att jag kan påverka! Vi påverkar varandra hela tiden medvetet eller omedvetet eller i ett vidare perspektiv.. Och jag påverkar otroligt mycket bara genom mina tankar. Jag drar automatiskt till mig det jag tänker på. “The secret” kanske ni hört talas om..
Frågan är om jag vill kunna styra vad jag påverkar med mitt intellekt eller om jag vill styras av något bortom mitt intellekt? Jag vill båda delarna och jag tror att det också är möjligt.. Med ökad medvetenhet tror jag att jag iaf ökar möjligheten att leva det liv jag önskar..Då närmar jag mig kanske den där friheten att “inse det nödvändiga, förhålla mig till det nödvändiga och ungå det onödiga..”

Inga kommentarer: