lördag 15 mars 2008

Vad är verklighet när själva helheten består av den begränsade och den obegränsade världen?

Jag ser det nog som så att mitt intellekt utgörs av mina samlade upplevelser i livet. Det hjälper mig att navigera mig i den begränsade världen. Det kan också hålla reda på fysikalisk tid, dvs när en händelse i mitt liv har inträffat.. Intellektet är mitt instrument för överlevnad i nuet osv.. I intellektet ingår intellektuella minnen, dessa minnen har utvecklats efter 1-2 års ålder, då intellektet utvecklades. Men jag har även minnen från tiden innan intellektet utvecklades.. Dessa minnen kallar jag för cellminnen för de är lagrade i kroppens celler och utgörs av smärtsamma känslominnen från tidigare liv, fosterperioden, födelsen och tidig barndom.. Men celler nyproduceras ju regelbundet även fast själva strukturen (minnet) i cellerna kopierar sig själva.. Det är ju ändå bara dom befintliga cellerna som är verklighet och som lever i nuet..
Men hur definierar du verklighet?
Det jag definierar som verklighet är det som jag upplever nu. Precis nu. Jag uppfattar mitt intellektuella minne utifrån nuet. Det är därför det är verkligt för mig och det är därför jag bara tycker att nuet är det som är verkligt..
Men å andra sidan tror jag att det både finns en begränsad värld och en obegränsad värld. Den begränsade världen består av den fysiska aspekten samt fenomen som tankar, handlingar och känslor, dvs allt som går att beskriva med intellektet. Den obegränsade världen är den andliga och existentiella aspekten av universum..dvs allt som är bortom intellektet och som inte går att beskriva..
På motsvarande sätt finns det en fysisk, begränsad del av människan och en obegränsad, existentiell aspekt av människan.
Den begränsade världen kännetecknas av att alla fenomen är skilda från varandra och att man känner till eller kan ta reda på när dessa fenomen inträffat.
Den obegränsade världen har vi människor däremot svårt att handskas med. Vi kan tex inte föreställa oss hur den fysiska oändligheten är beskaffad. Det är därför vanligt att minnen från förintellektuella liv möts med misstro. Om man inte har egna erfarenheter av dessa fenomen har man svårt att tro på det. En av svårigheterna med att beskriva den obegränsade världen är att en människa som är i kontakt med den inte upplever den, utan är i kosmisk kontakt med den.
Så alltså..min slutsats är att jag endast kan uppleva att nuet är verklighet medan jag tror att jag kan vara "i kosmisk" kontakt med framtiden och det förflutna för i den obegränsade världen finns ju alltså inga gränser. Då heller ingen gräns mellan det förflutna, nuet och framtiden..
Jag kan tyvärr varken utesluta det ena eller det andra. "Verklighet" är ett ord och en definition som finns i den begränsade världen. I den obegränsade världen finns inte ord och definitioner och det finns varken tidsramar eller upplevelser.. Det bara existerar. Min tro och uppfattning och upplevelse i nuet är bara en del av helheten.. Jag tror att helheten består både av den begränsade och den obegränsade världen.. Därför påverkas jag av mina minnen och av den kontakt jag har med den obegränsade världen.. Allt hänger samman, även fast vi till viss del är begränsade i vårt intellekt..

Inga kommentarer: